marți, 19 septembrie 2017

Copilul, moțul și viitorul

                Recent am fost la un moț. Da, probabil sunt persoane pe aici care habar n-au despre ce vorbesc, așa că trebuie să lămuresc treaba asta. ”Moțul” (cel puțin în zona mea) reprezintă momentul în care copilul a împlinit vârsta de un an, iar nașul sau nașa îi tunde puțin din păr. Toată chestia asta este urmată apoi de cea mai așteptată parte a evenimentului de către toate babele familiei - tăvița cu obiecte. Mai precis, pe o tăviță se pun diverse obiecte (machiaje, bani, inele, chei de la mașină, pix, caiet, ac și ață etc.) de unde trebuie să aleagă copilul. Se spune că ceea ce alege de pe tavă prevestește ceea ce va deveni. O aberație atât de idioată încât explicația ei va veni puțin mai târziu.

                Eu nu sunt o persoană superstițioasă, nu mă atrag tradițiile - nici măcar botezul nu-l înțeleg (chiar ieri citeam că un copil a murit după ce a fost botezat), însă am o singură superstiție pe care îmi place să o cred pentru că îmi dă speranța. Se zice că dacă te uiți la oră fixă, te iubește, dacă te uiți la și un minut, te dorește, iar când e înainte de fix cu un minut, te înșală. Și deși nu am pe nimeni și nici nu cunosc pe cineva care este interesat de persoana mea, îmi crește inima atunci când mă uit la ceas și văd că e fix. Am senzația aia că cineva, undeva mă iubește, dar naiba știe cine e. Dar când e și 59 nu mai cred în superstiția asta: ”e o prostie, sunt sigură”. Dar da, speranța există și îmi place.
                Și sunt multe superstiții din astea care au ca explicație ”nu-i bine”. Nu trebuie să cumperi haine sau alte obiecte pentru primul copil înainte să se nască, pentru că nu-i bine. Nu trebuie să pupi copilul după botez, până la baia făcută de nașă, pentru că nu-i bine. Unghiile copilului nu trebuie tăiate, ci roase până la vârsta de un, pentru că nu-i bine.. (de fapt aici cunosc explicația - cică devine hoț/hoață. cel puțin așa avem o explicație de ce fură politicienii - li s-au tăiat unghiile când erau mici)/
Că nu e bine să se uite copilul în oglindă pentru că se deoache singur. Îmi și imaginez ce-și spune copilul ăla de nici un an în timp ce se uită în oglindă:
Cine e băiat șucar? Cine are scutecul plin? Și ce burtică am, ce sexy sunt... mmmrrr. Și.. ke fake băiatu' diseară? Suge... suge lapte”.
Probabil copilul ăla nici nu conștientizează că în oglindă este imaginea lui, ce naiba!
Că nu-i bine până la botez să-i spui copilului pe nume (din nou, habar n-am de ce). Și cum o să-i zici? ”Bă puță/ Scutec plin/ Prințesa lu' tata/ Icter/ Adormi în morții mă-tii mai repede..”. Adică chiar nu văd cum i-ai putea spune...
                 Oricum, explicația adevărată pentru acest ”moț” cred că este următoarea: părinții copilului mai strâng și ei un ban, e o ocazie pentru petrecere, că nah.. românului îi place să petreacă pentru orice. De-asta există priveghi de trei zile înainte de înmormântare în care ”se păzește mortul ca să nu fie posedat de spirite rele” (asta e superstiția din zona mea).
                 Și te trezești la acest ”moț” în care copilul este supus unor practici mai mult sau mai puțin ortodoxe (prevestirea viitorului), iar modul în care familia așteaptă cu sufletul la gură partea în care copilul va fi nevoit să aleagă de pe acea tavă trei obiecte... e ceva de nedescris.
                 De parcă dacă alege banii, cheile de la mașină și verigheta de aur, asta înseamnă că va fi o femeie cu o căsnici fericită, va avea mulți bani și va fi capabilă să-și conducă viața. Nici măcar nu știu exact semnificația tuturor obiectelor care se pun pe tavă, dar de-asta am imaginație.
                 Să zicem că a ales banii, cheile și verigheta. Cine știe.. poate va fi o hoață de verighete, pe care le va duce la amanet, de unde va primi o sumă de bani pe care o va investi într-o mașină.
                 Alege banii, pixul și ața. Va fi o croitoreasă care va avea un preț foarte mare la hainele croite/ modificate.
                 Dacă alege machiaje, bani și chei, asta nu înseamnă că va fi frumoasă, va avea bani și mașini. Poate însemna la fel de bine că e o prostituată care se va machia strident, proxenetul îi va da și ei câțiva bani, iar cheile indică faptul că timpul o să și-l petreacă mai mult prin mașini.
                 Dacă alege seringa, banii și pixul asta nu înseamnă că va fi un medic renumit ce se va bucura de un salariu mare. La fel de bine poate deveni o dependentă de heroină ce are nevoie de bani pentru a-și achiziționa încă o doză, iar pixul este folosit pentru a mai tăia o zi din calendar.
                 Să zicem că alege o ustensilă de bucătărie, bani și carte. De ce trebuie neaparat să aibă o înclinație spre gastronomie, să fie bogat și să fie înclinat spre studiu? De ce e deplasat să te gândești că e posibil să devină un ucigaș în serie care va primi comenzi de la diferite persoane pentru a ucide dușmanii (va face asta cu ajutorul ustensilelor de bucătărie pentru că o armă ar face prea mult zgomot) și face asta pentru că bursa de la facultate e foarte mică?!
                 Dacă alege oglinda, șurubelnița și un minicalculator, de ce se presupune că este preocupat de propria imagine, că va fi perspicace și că e posibil să se îndrepte spre o meserie bazată pe cifre?! De ce nu ne gândim la faptul că e posibil să devină o persoană din aia bună la toate pe care o chemi ca să-ți monteze oglinda în baie, să-ți repare instalația electrică, să-ți izoleze apartamentul și să-ți desfunde scurgerile. Și desigur că toate chestiile astea costă, de-asta a ales un minicalculator.
                Dacă alege un instrument muzical, banii și aurul, asta nu înseamnă că va avea bani, va trăi în lux și va avea înclinații muzicale. La fel de bine poate fi un cerșetor care va cânta pe stradă pentru un ban, iar în timpul liber fură aur și îl duce la amanet.
                Să zicem că alege icoana, minicalculatorul și instrumentul muzica, însă asta nu înseamnă că este o persoană cu frica lui Dumnezeu, înclinată spre meserii bazate pe cifre și va avea talent muzical. Poate fi la fel de bine un cerșetor care cântă, are o icoană, iar la sfârșitul zilei își calculează profitul.
                Sunt atâtea combinații și posibilități de a ajunge în diferite moduri, încât părinții își imaginează că copilul va deveni neaparat bogat, cu talente nebănuite, va duce o viață de lux și va avea un teanc de diplome.
                De ce ne este atât de greu să ne gândim că poate deveni o prostituată, un cerșetor, o vânzătoare la pâine care va folosi pixul pentru a scrie în registru că mai are nevoie de 20 de franzele?! De ce ne este atât de greu să ne gândim că poate va deveni un instalator care va fi foartă căutat pentru că este priceput în ceea ce face?! De ce trebuie neaparat să ne gândim că va fi totul un lux? Atunci cu ce au greșit adulții care acum sunt în șomaj, care nu au o casă, care cerșesc, care sunt îngropați în datorii...?

2 comentarii:

  1. Nu ştiam că ''ritualul''se numeşte Moţ. Ştiam de el în sine,dar tot mi se pare o prostie,chiar de are o denumire amuzantă.
    Până la urmă,tu hotărăşti ce vrei să faci pe viitor,datorită pasiunilor ce ţi le-ai dezvoltat în timpul şcolii,şi nu neapărat acolo.
    De exemplu dacă ai ales banii,asta nu înseamnă că o să fi şefu la bani,că o să ai o grămadă de maşini şi femei la tot pasul....poţi să ajungi şi un boschetar care suge ''acadeaua'' pentru 5 lei .
    Din fericire nici ai mei nu cred în superstiţii,de aceea nici nu au vrut să-mi facă ''moţul''
    Mi-am adus aminte de o superstiţie care mi-o spunea bunica..ci anume dacă ţi se zbate eu ştiu ce ochi o să ai parte de rele,sau dacă te mănâncă eu ştiu ce palmă,o să dai sau o să primeşti bani..

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Haahhaa!! O știu pe aia cu ochiul și cred doar la dreptul - că e de bine :)). Și la palmă doar atunci când mă mănâncă cea cu care ar trebui să iau bani. Adică, mai pe scurt, cred doar în chestii pozitive, pentru că speranța moare ultima.

      Ștergere

Zâmbeşte şi tastează!

 
Copyright (c) 2010 Zdrăngăneli and Powered by Blogger.